Ik ga al meerdere jaren naar Diever. Het is een overzichtelijke 4daagse die goed verzorgd is. Een andere omgeving als Etten-Leur,

Woensdag 25 mei
is de dag, dat we, Jeanne en ik, vertrekken naar Diever om daar de Vierdaagse te lopen. Ik ben al vroeg uit bed, om 06.30u. Ik ga me snel aankleden en krant lezen Als dat gebeurd is, ga ik eerst de achterkant van het huis schoonmaken, want het moet schoon zijn, als je een paar dagen weggaat. Daarna het gazon maaien. Het gras is best lang en ik ben ook best een hele tijd bezig om het er een beetje fatsoenlijk uit te laten te zien. Daarna de voorkant van het huis schoonmaken. Ik ga naar Jeanne. De auto inruimen en net na 12 uur vertrekken we.

Op naar Diever. We willen de A16 op gaan, maar daar staat 1 grote dikke file. We besluiten om via de binnenstad van Breda naar de A27 te rijden. Dat is een goede beslissing. Bij de A 27 rijden we rustig verder naar Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Meppel en tot slot Diever.Om 3 uur zijn we.

Aankomen op het kasteel in Diever voelt vertrouwd. Mensen herkennen je en wat mij verbaast is, dat het ook heel rustig is Er zijn duidelijk minder gasten dan dat er eerdere jaren waren.

In de hoek van de grote zaal installeren ons pakken onze bagage uit en lopen het dorp in. Even kijken of er veel veranderd is. Rond half 6  gaan we eten. Het smaakt lekker. Na de shoarma op ons gemak terug naar de boerderij waar we slapen. Vanavond rust en op tijd naar bed. Morgen gaan we lopen.

Donderdag 26 mei     Diever  30km

Om 6.30u uit bed, om 6.45u gaan eten en om 7.15u staan we klaar voor de start. Om half 8 gaan we op pad. Eerst een rondje dorp. Daarna naar het hunebed van Diever. En dan het bos in. De bospaden rijgen zich aaneen. Na ruim 5Km stempelen en door. Na veel bospaden komen we bij de rust op 10km. We maken een koffiestop. Dan weer het bos in.

In de volgende 5km komen we een Spitfire tegen. Dit vliegtuig stond centraal in de boeken van Bigless. En spannende serie uit mijn jeugd. We lopen terug richting 20km. Stempelen en verder. Bij de rust in Wildryck komen we Christien tegen. Onze Zeeuws-Vlaamse kamergenote loopt met ons naar de start. We zijn er plotseling.

Op het terras enkele gesprekken met Rudy en zijn vrouw en wandelvriendin. Hernieuwd kennismaken en de banden weer aanknopen. Een kort gesprek met het opperhoofd van Thor. Zijn vrouw is overleden. Ik herken de situatie en voel met hem mee.

Daarna ga ik douchen. Samen met Jo en zijn vrouw gaan Jeanne en ik samen eten. Mijn pizza smaakt prima. Ook voor de rest is het eten smakelijk en voldoende. Het duurt wel lang. Daarna terug naar het Kasteel. Wat rommelen en weer voor morgen bekijken en klaarmaken voor het bed.

Morgen 40km. Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Vrijdag 27 mei     Diever  40km

Net voor 6 uur stap ik uit bed. Klaarmaken voor de wandeling. Vandaag 40km. Gisteren liep prima en vandaag eens ontdekken hoe de 40 gaat. Ontbijten, lunchpakket maken, rugzak klaarmaken. Tegen 7 uur naar de start en dan op pad.

Eerst het dorp uit via Olderdiever. En dan het buitengebied in. Via landwegen en graspaden lopen we naar de eerste rust. Een sanitaire stop en weer verder. De weg vervolgt zoals daarvoor.  Door Uffelte en rust bij de Roskam.

Uffelte uit en via het platteland naar Havelte. We lopen bijna alleen. Een kleine groep van 40km-lopers valt uit elkaar na een paar km. We komen bij een rust in Havelte. Even wat drinken en rust. En dan op pad voor de extra lus.

En die is schitterend.Bijna gelijk na de rust lopen we langs een molen. Een 6-kantige molen. We lopen Havelte uit en gaan de natuur in. Eerst langs een hoogveenterrein. Speciaal om het hier tegen te komen.

Na een tijd lopen we naar een hunebed. Het is de 2
de grootste van Nederland. Een foto en door. Dan omhoog naar een uitzichtpunt. Dan zien we ook hunebed 2. Met een natuurgebied erachter. Een foto en verder. Boven bij het uitzichtpunt hadden we een pijl verwacht. We lopen door en weer beneden is er geen pijl meer. Jeanne spreekt een stel aan. Die geven aan, dat we naar links moeten. Een paar honderd meter zijn weer pijlen. We moeten naar rechts. Over een mini-spoorlijntje en daarna naar links.

We naderen Havelte en nemen een ruime rust. Ik bel Helena om te feliciteren. 35. Een mooi getal. Het wordt een leuk gesprek. Het maakt me gelukkig. Dan op pad voor de laatste 15km. Het wordt een mauwstuk. Jeanne en ik ontmoeten elke keer iemand om me te mauwen.

In een lekker tempo lopen we terug naar het Kasteel. Net voor half 4 zijn we er. Eerst wat kletsen met Rudy, dan met Christien. Naar binnen om te douchen en daarna gaan eten. Het wordt vanavond carbonara. Dan naar het Kasteel terug. We reserveren voor de bbq van morgen. Nog mijn verslag schrijven, wat drinken en naar bed. Morgen weer 40.

Zaterdag 28 mei     Diever 40km

Van mijn opmerking ‘morgen weer 40’ ben ik om 7 uur niet zo zeker. We vertrekken en het loopt niet super. Door lang gras over een smal pad. Ik kan geen tempo maken. Dit gevoel blijft tot na Dwingeloo. Na de eerste rust herpak ik me en het loopt steeds beter. Geen branderige voeten. We lopen door en ik twijfel nog steeds of ik 30 of 40 loop.

Die twijfel blijft ook na de rust op 11 km. Via bospaden en fietspaden naar rust 3. We zijn er  net na  10 uur. Dat is vroeger dan gister. Zo slecht loopt het dus niet. Ik ga voor de 40. Jeanne vindt het prima.

We gaan het bos in. Het loopt prima. We raken in gesprek met een koppel vrouwen. Mijn gesprek gaat over rouwverwerking en nieuwe relaties. Het raakt me. En het vergoedt het gebrek aan radio-telescopen en kuddes schapen. Het gebied is speciaal.

Na ruim 25 km hebben we de extra lus afgesloten. Even rust en dan het bos weer in. We lopen in een redelijk tempo naar de rust op 10km en daarna naar de rust op 5km in Dwingelo. In tegenstelling tot vanmorgen is het nu druk. Bij de rust drink ik een pilsje en eet Jeanne een soep.

Dan op pad voor de laatste 5km. Via de secundaire weg naar Dieverbrug. Daar wordt een foto gemaakt van ons. Het laatste stukje loopt vlot. Ik ben tevreden. Na de finish even bij de groep Rudy kletsen. Dan met Kristien bijkletsen. Daarna douchen en even rust.

Vanavond is het bbq. Ik heb honger en ben benieuwd hoe het loopt. Morgen naar huis.

Zondag 29 mei     Diever  20km

De bbq was overdadig. Mijn ontbijt was karig, want ik zat nog een beetje vol. Toch al voor 6 uur uit bed en wat inpakken. Wassen en verzorgen en inpakken en eten. Dan wordt het tijd om te gaan lopen. Om 7 uur op pad met het blad van de 40. We laten een deel van de route weg en lopen dan 20km.

Na het kasteel naar rechts en het bos in. Het loopt lekker. Over fietspaden en landwegen komen we bij rust. Na de rust is er een koe-opstopping. Een kudde komt van het boerenerf en moet naar de wei een stuk verderop. Een grappig zicht met al die wandelaars erachter.

Verder naar rust 2. Het buitengebied naar Waspe. Het loopt vlot en ruim voor 9 uur zijn we bij de rust. Even wat drinken en dan terug. We lopen alleen. Eerst een stuk bos en dan over een fietspad. Voor ons gevoel klopt het niet. Toch zien we de wei met koeien van rust 1. Langs de rand van een akker gaan we er naar toe. Het is nu een stuk drukker, want ook de 12km komt hier.

Het laatste stuk gaat vlot. Voor 12 uur zijn we weer bij de finish. Rozen ontvangen, afmelden, douchen, verder inpakken en nog wat eten en drinken. We nemen afscheid van Jo en zijn vrouw, kamergenoten uit Gent.

Om 12.10u de auto in en weer naar huis. Het is druk op de weg. Regelmatig een file met veel campers en caravans. Tegen 15u zet is Jeanne thuis af. Na een koffie ga ik Florence afhalen. Het andere leven begint weer.