Poperinge 21-8-2017

Om 12 uur vertrekt de trein naar Poperinge. Ik ben benieuwd wat de week gaat brengen. Tot Kortrijk gaat de reis prima. We gaan met de bus naar Menen, omdat er iemand voor de trein gesprongen is. Een hele tijd zitten praten met Fons en Jeanine.

In Poperinge de trein uit en dan snel naar het kamp. Onderweg tref ik Herman en Martha. Ik ben de eerste van de treingroep en zoek mijn plek uit. Het zelfde plek als vorig jaar. Harrie, Rene, Annemarie en Heidi zijn er ook. ‘s Avonds eten en bijkletsen en een pilsje en op tijd naar bed.

Oostduinkerke 22-8-2017

Op dinsdag is het vroeg. Om half 5 gaat het licht aan in de zaal. De eerste keer alle dagelijkse rituelen en zorgen, dat je op tijd in de bus zit. Martha is dan ook gearriveerd.

Aan de boulevard van Oostduinkerke is de start. De eerste 5km lopen op en langs het strand. Dan via de duinen richting Veurne. Een leuke hernieuwde kennismaking. Veurne is nog steeds mooi. Dan naar Steenkerke, de woonplaats van Willem Vermandere. We gaan eerst samen met Herman lunchen en dan naar de expositie van Willem in de kerk. Willem zelf zien we niet.

Na een ruim half uur weer verder. Weer naar Veurne.
Via Wulpen gaan we naar Oostduinkerke terug. Een klein stukje duinen is er voor de 32km. Martha en ik raken in gesprek met een jonge sportvrouw uit Belgi
ë. Samen lopen we naar de start. Daar krijgen we een bakje garnalensoep.

Vanaf de start rijdt een pendelbus naar de bussen. Daar moeten we een ruim uur wachten voor we teruggaan naar Poperinge. Mijn hiel van mijn linkervoet doet pijn en ik ga bij aankomst naar de EHBO. Op mijn hiel een dikke blaar. De vel eraf, schoongemaakt, ontsmet en getapet.

‘s Avonds is de verjaardag van Rene. Gezellig. Om 10u gaat het licht uit en ik slaap zo.

P1000646P1000647P1000649P1000652

Diksmuide 23-8-2017

In Diksmuide is de start niet op de markt, maar bij een fabriek. Martha is haar scankaart vergeten. Caroline regelt, dat Martha met de bus mee kan en toch een starttijd krijgt.

Ik ben benieuwd of mijn blaar zich goed houdt. Na 8km is een EHBO. Ik hoef er niet te stoppen.
Dan steken we de IJzer over en gaan langs de rivier lopen. Onder de bomen in de schaduw bij 25 graden. Heerlijk. Onderweg een bot die maar een bier schenkt: natindebroek

In Merkem eten we met Herman. Na een half uur gaan we verder, richting Blankaert. We stappen een tijd met Rene en Harrie. Een leuke ezelfoto. Daarna terug naar Diksmuide. Onderweg stappen we door kasteel Blankaert.

De laatste km’s gaan langs een grote baan. Het is niet mooi, maar het schiet wel op. Bij binnenkomst eerst de administratie afwerken van Martha’s kaart. Dan naar de bus. Gelukkig gaat het vandaag sneller.
Op het kamp douchen, EHBO en een grote pils. Na het eten is er weer een verjaardag. Tien uur gaat het licht uit en 10.01u slaap ik al.

P1000659P1000664P1000666

P1000669P1000670P1000678

Poperinge 24-8-2017

Vandaag mogen we uitslapen tot 6 uur, want de start is in Poperinge. Tegen 8 uur naar het station en om half 9 weg. Het wordt 26 graden vandaag.

Eerst een kronkel om Poperinge uit te komen en dan regelmatig stukken het bos in. Daarna volgt eerst een lang stuk naar Stavele. Na Stavele lopen we een stuk langs de IJzer.

De volgende plaats is Westvleteren. Op de markt treffen we Herman voor de lunch. Na de lunch richting de Sixtusabdij, de bron van het bier Westvleteren. Velen stoppen er voor een grootse pils. Wij lopen door. Dan volgt er nog 7,5 km naar de finish. Na aankomst naar de brandweer voor een pils met Herman.

Ik loop nog naar de markt voor mijn verjaardagswijn en de toeristische info voor Jan.
Dan douchen en EHBO. Na het eten ben ik jarig.

P1000679P1000684P1000687P1000692P1000693

Ieper 25-8-2017

’s Morgens voor vertrek heb ik mijn bedden al opgeruimd en mijn koffer ingepakt. Bij terugkomst hoef ik niet veel meer te doen voor de reis naar huis.

Net na 8 uur de bus in en net na half 9 vertrek in Ieper. We lopen onder de Menenpoort door. Hier wordt elke avond Last post geblazen. Na 4km wordt het minder druk en we stappen goed door.

Onze eerste doel is Zonnebeke. Dan naar Tyne Cot, een heel grote begraafplaats uit WO1. Dan verder naar Passendale. Passendale is de naam van een veldslag en een groot kerkhof. Het raakt me, dat er zoveel jonge mensen begraven zijn. Je wordt er stil van.

Na 18km een stop in Zonnebeke voor de lunch. Na vele km’s bos en pad langs het water komen we bij Bellewaarde. Dan de stad Ieper in om naar de finish te wandelen. Daar een penning en een medaille. En een pils. Herman zet ons op de foto. Ik maak een foto van 6 zussen die de 16km gestapt hebben.

Ik bedank Martha om 4 dagen wandelmaatjeschap. Het was leuk.

Herman en Martha zetten me op de markt af. Ik loop naar de bussen en hoef gelukkig niet lang te wachten. Ik ben op tijd in Poperinge. Afscheid nemen van René en Heidi, Annemarie en Harry.

De terugreis gaat vlot. Om half 8 in Antwerpen en om kwart voor 9 weer thuis.

Het was een prima week. Goed weer en fijne mensen rondom me. En natuurlijk Martha. Een fantastische wandelmaat.