19-03-09 Arles - ik kom eraan

De rugzak staat weer klaar voor een camino. Dit keer ga ik naar Arles om een stuk van de Via Tolosana te wandelen. Er moeten nog een paar dingen in de rugzak en dan kan ik weer op pad. Morgen met de trein naar Arles en maandag gaan lopen. Zo op pad gaan geeft altijd een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het spannend door de onzekerheid en het avontuur, maar aan de andere kant geeft een camino lopen je erg veel energie en een fijn gevoel om weer op pad te zijn. Ik heb ook dit keer weer een blog gemaakt en ik zal proberen iedere dag een update te verzorgen.

19-03-10 Op reis naar Arles

Ik slaap onrustig, want zondag 10 maart begint mijn reis naar Arles, de start van de via Tolosana. Victor zet me af bij station Noorderkempen. Eerst met de trein naar Brussel en dan met de TGV naar Marseille. Vijf uur zitten. Ik zal blij zijn met een stuk lopen als ik in Arles aankom. In de trein bereid ik me voor op de aankomst in Arles. De looproute van station naar St.Trophime wordt bestudeerd. Ik wil in de kerk een credential kopen en vragen naar een pelgrimsmis of een pelgrimszegen. Als ik in de St.Trophime kom, is er een mis bezig. Na de mis koop ik een credential en krijg de pelgrimszegen. En even contact zoeken met Vincent van Gogh. Zijn terras en het gele huis bekijken. Veel is er in Arles niet authentiek van Vincent.

Dan naar mijn slaapplek. Ik slaap op een kamer met een Japanner. Ik ben de enige pelgrim. Vanavond in de buurt van de kathedraal een pizza eten. Morgenvroeg op tijd er uit en dan op pad

19-03-11 Arles - Saint Gilles du Gard

Vanmorgen om 7uur mijn bed uit. Aankleden en rugzak klaarmaken en ontbijten. Ik ben de enige pelgrim. Wel was er een Nieuwzeelandse die Nederlands sprak, een engelssprekende Deen en een Japanner. Voor de Japanner was ik een bezienswaardigheid. Hij heeft wel 5 foto’s van me gemaakt. Het begrip camino was voor hem een nieuw woord.

Dan de deur uit en op pad. De route heb ik snel gevonden. Via de hoofdstraat naar een brug over de Rhone, na de brug rechtsaf omlaag en verder over de kaden. Het wordt stil op de weg. De eerste km’s nog moeders met kinderen die naar school gebracht moeten worden, dan enkele km’s honduitlatende Arlesianen en nog iets verder enkele trimmende vrouwen. Na een km of 5 is het stil. Ik loop over een dijk langs de petit Rhone, een aftakking van zijn grote broer. De weg door de Camargue is niet meer veilig vanwege het vele verkeer.

Rechts ligt de rivier en links krijg je een indruk van de boerenbedrijven in deze wereld. Rijst, druiven, koeien en paarden en peren. De boerderijen zijn groot. De km’s rijgen zich aaneen. Na de A54 neem ik een pauze. Ik heb er dan 12 van de 22km op zitten. Mijn brood van gisteren is niet lekker meer.

Verder genieten van het zonnetje. Het is nu 16 graden en het jack is uit. Morgen ook in korte broek. Dan ligt er een oude spoorbrug en daarmee kom ik aan de andere kant van de Rhone. Ik moet denken aan het halvezolenpad bij Waalwijk.

Dan komt Saint Gilles in de buurt. Ik moet nog een 4 km. Mijn rugzak wordt zwaar. Het wordt tijd, dat ik aankom. En na een uur gebeurt dat ook. Eerst een pilsje drinken, want ik heb dorst. Dan naar de albergue. Ik ben de eerste pelgrim en ik zoek een bed uit. Dan wassen en douchen en scheren. Als ik klaar ben met alles, komt er nog een pelgrim. Een gendarme uit Arles die naar Montpellier loopt. Ik bezoek de kerk, maak een rondje in de stad en ga schrijven. Om 7 uur gaan we, de gendarme en ik, eten in een restaurant met een menu pelerin. Frans is de voertaal geworden. Ik verbaas mezelf. In gesprek blijven met een Fransman gaat me goed af. Na het eten naar bed, want morgen is het 31km.

19-03-12 St.Gilles - Gallargues le Montueux

Vanmorgen ging om 6.45u de wekker. Na 9 uur slapen. Zo lang slapen was lang geleden. Aankleden, ontbijten, inpakken en net voor 8uur stonden mijn gendarme en ik buiten. Het was 4 graden en we waren goed aangekleed. We worden de stad uit geleid en dan naar Vauvert op 17km. De weg loopt langs wijndomeinen, fruitboomgaarden in bloei, tussen velden met koeien, paarden en zwarte varkens. Intussen is de temperatuur aangenaam geworden.

We komen in de buurt van Vauvert en we gaan omhoog. Even voorproeven voor het echte werk later. Toch even wennen na al die platheid in Nederland. In Vauvert een ruime stop. Wat eten en drinken in een bar en dan weer op pad.

Mijn Frans wordt steeds beter.

Net buiten de stad is er nog een stierenvechtarena. En in gebruik. Twee keer per week. Niemand protesteert tegen stierenvechten.
Dan op weg naar Codognan. Veel asfalt en steenslag. Mijn voeten worden warm. Het landschap is anders. Wijngaarden en tuinbouw voeren de boventoon. Grote stukken langs een leeg kanaal. Saai. In Codognan komen we niet in het dorp. Een pauze langs de weg voor mijn slaapplek in Montpellier. Na lang bellen lukt het. Ik slaap in de jeugdherberg, echt een plek voor jongeren als ik.

De laatste 6 km vallen tegen. Veel asfalt en steenslag. Af en toe een wijngaard of een paard. Gerard, mijn franse wandelmaat, heeft een blaar. Hij is blij dat we er zijn. We zoeken de herberg op, wassen, douchen en dan mijn blog schrijven. Vanavond nog gaan eten en dan naar bed.

19-03-13 Gallargues - Montpellier

Een aparte dag. Dat werd het.

Na het ontbijt ge-ehbood. Mijn Franse wandelgenoot had 2 blaren. Eentje zag er niet best uit. Na de behandeling wel op pad. Hij zou 20km lopen en ik 30. We vertrekken pas om half 9.

Eerst het dorp uit. Het was al 8 graden. Bij de rivier de Vidourle gaan we naar rechts om een Romeinse brug te bewonderen. Dan komen we in Villetelle. We nemen de blauwgele pelgrimsroute. Door de aanleg van de A9 is het landschap danig verbouwd. De GR wordt afgeraden. Het is wel lastig, want de gps-track klopt niet. Lopen op de aanwijzingen onderweg. Gelukkig zijn die goed.

Soms is het best zoeken. Onder de A9 door en dan 50meter verder via een andere weg weer terug. Mijn Fransman heeft een slaapplek in Saint Genies. Ik loop mee naar het dorp.

Na 20km wil ik best een pilsje drinken. Het wordt een Hoegaarden. In een bar een assiette avec charcuterie besteld. Het doet me goed. Ik neem afscheid van Gerard en ga alleen verder. Ik neem de roodwitte chemin om in Vendargues te komen. Lekker door het bos lopen, maar wel uitkijken voor grote stenen.

Om half 4 in Vendargues. Na 5 minuten wachten stap ik in de bus. De chauffeur zet me naast de tramhalte af en ik stap in lijn 2. Ik word door 3 Franse vrouwen geadopteerd. Zij betalen mijn tramkaartje en apres une coversation zetten ze me bij de goede halte de tram uit. 10 minuten later ben ik in de herberg.

Ik probeer mijn slaapplaats in St.Guilhem te boeken, maar dat lukt nog niet. Zodadelijk wat eten en weer op tijd naar bed.

19-03-14 Montpellier - Montarnaud

Vanmorgen om 7uur eruit. Na mijn lichaamsverzorging heb ik mijn spullen van de slaapzaal gesleept. Ik ben weer de enige pelgrim en je wilt niemand tot last zijn. Na een heerlijk ontbijt om half 9 op pad. Eerst naar de kathedraal St.Pierre. Die is dicht en gaat pas om 9.30u open. Ik wacht geen uur voor een stempel en ga toch op pad.

In het begin loop je onder/langs het aquaduct. De weg is goed aangegeven en na 8km een ruime stop in Euromedicine, een buitenwijk van Montpellier. Grenadine met bubbeltjeswater. Een prima combinatie. Die houden we erin.

Na 11km in Grabels weer een ruime stop. Een stempel in de kerk, een broodje en drinken in de bar. Dan weer op pad. Nu 9km naar Montarnaud. Voor de eerste keer worden de stokken gebruikt. Ik ben blij, dat ik ze meegenomen heb.

Stukjes bij beetjes gaat het omhoog. Ik kan het nog. Het is wel goed uitkijken om niet op van die scherpe stenen te stappen. Bij Bel-air ga ik weer dalen. Ik heb nu wind op kop. Vechten tegen de wind. Na een tijd zie ik Montarnaud liggen. Elke keer als ik denk, dat ik naar rechts moet, moet ik nog een stukje door. Na keer 3 ga ik naar rechts.

Ik word aangesproken door een man uit Susteren. Een leuk gesprek. In het Frans, want Nederlands spreekt hij niet meer. Ik loop het dorp in. Het is uitgestorven. Ook alle winkels zijn dicht. Ik ga naar mijn gite. Die is gelukkig wel open. Veel wassen, de rugzak herschikken. Dan inkopen doen, want ik kook zelf.

Terug naar de gite en koken. Ik kan het nog en het smaakt voortreffelijk. Daarna mijn blog schrijven en me voorbereiden op morgen.

19-03-15 Montarnaud - St.Guilhem le Desert

Vanmorgen om 6.45u eruit. Het dagelijkse ritueel. Vandaag brood met kaas. Dan de rugzak in orde en de uitweg zoeken uit Montarnaud. Het eerste stuk gaat prima. Het stuk daarna niet zo. Klimmen over van die losliggende stenen. Het schiet niet op. Na een klein uur afzien kom ik op een asfaltweg. Ik wist niet, dat dat asfalt zo lekker kon aanvoelen. De volgende 5km loop ik langs de weg tot in La Boussiėre. Ik drink wat op de markt en na een ruime stop ga ik weer verder naar Aniane.

Een anderhalf later ben ik er. In Aniane is het druk. Voor me loopt een moeder met een kind dat niet vooruit wil. Ik bied het kind mijn wandelstok en dan vindt ze het schitterend. 50 meter verder krijg ik mijn stok met een brede lach terug. Eventjes verder ga ik lunchen. Une assiette avec charcuterie. Het smaakt super.

Dan weer op pad. Dit keer de wit-rode bordjes. Ik loop Aniane uit en 4 km loop ik langs een berghelling uit te kijken op Aniane. Dan naar links naar de pont du Diable. Een duivelsbrug uit 1031. Het ziet er schitterend uit. Na wat foto’s naar rechts naar St.Guilhem. Het is nog ruim 3km. Na een km komt er een Fransman uit Toulouse voorbij. Eerst kennismaken en wat kletsen. Gezellig. Hij loopt dan door.

Na een ruim half uur loop ik St.Guilhem in. Speciaal, want ik ben hier met Maria in 1986 geweest. Ik ben benieuwd hoe het nu is. Toen was het druk, nu is er bijna niemand. Ik ontmoet een groep leerlingen uit Den Bosch. Ik ben een bezienswaardigheid. Eerst naar de slaapplek in de abbaye. Dan naar een brasserie. Ik proef een wijn uit Gignac. Heerlijk. Bij de brasserie een Nederlander die hier woont. Eerst getrouwd en een kind gemaakt en dan gescheiden. Hij zit vast aan St.Guilhem. Anders ziet hij zijn kind niet meer.

In de abdij wassen en douchen. Ik ben weer de enige pelgrim. Daarna wat eten in het restaurant. Mijn Fransman van vanmiddag heeft net besteld. Ik bestel ook en samen eten we. Gezellig.

Net na half 9 ga ik terug naar de herberg. Ik schrijf mijn blog af en dan naar bed.

19-03-16 Saint-Guilhem -St.Jean de Blacquiere

Een slechte dag.

Ik vertrek eergisteren laat. Er is geen bakker in dat dorp en in het restaurant kon ik pas om 8.15u eten. Ik eet niet veel van mijn ontbijt en neem een croissant en een stukje stokbrood mee voor onderweg. Behalve wat water is er onderweg niets.

Ik loop het dorp uit en begin aan de klim. Ik had er vreselijk tegenop gezien, maar dat viel mee. Na een anderhalf uur sta ik boven. Boven even rust en dan over mooie en brede paden omlaag. Ik voel me prima. Lekker in het zonnetje en best een beetje trots op mezelf.

Onderweg naar Arboras mis ik een afslag. Ik schakel google maps in en kom weer op route. Het kost wel 3 extra km’s. Via de route naar Arboras. Er is een waterpunt en dat was het. Na wat eten verder.

Ook nu moet ik weer omhoog. Het gaat best goed, maar ik word toch wat moe. In het bois des Vierges gaat het verkeerd. De afdalingen zijn steil en op het pad liggen veel kleine steentjes. Ik schuif onderuit en kom goed weg. Alleen wat schaafwonden en wat beurse plekken. Even later glijd ik weer weg. Ik voel me net een slechte koorddanser op een touw met zeep. In de volgende km’s ga ik nog 2x onderuit. Met veel pijn en moeite vind ik iemand die me de gite wijst.

Eerst uitkleden en douchen en de schade opnemen. Een aantal plekken zijn geschramd en beurs en blauw. Mijn knie
ën doen pijn. Snel wat eten halen, want een bakker is er tot 7uur en het restaurant is dicht. Feest wordt het vanavond niet. Op tijd naar bed en rusten.

19-03-17 St.Jean de Blacquiere -Lodeve

Net na 8uur sta ik buiten en ga op pad. De eerste km’s gaan goed. Dan weer een stuk naar beneden via losse stenen. Het gaat nu weer niet goed. Elke stap omlaag doet pijn. Als ik in Uclas de Bosq aankom, besluit ik te stoppen. Het moet wel goed gaan.

Zo’n beslissing doet pijn, maar doorlopen had nog meer pijn gedaan. Morgenavond weer thuis.

Een man met een 2cv brengt me naar Lodeve. Ik kan binnen bij mijn gereserveerde plek. Gelukkig maar. Wat eten en naar een exposition de petit arbres. Daarna naar huis.

Ik bel de NMBS en kan mijn kaartjes omzetten. Toulouse - Noorderkempen wordt Montpellier - Noorderkempen en 25-3 wordt 18-3. In ga op tijd naar bed en slaap onrustig.

19-03-18 Lodeve - thuis

Om 6.40u stap in op de bus naar Montpellier. Ik heb ruim de tijd genomen. Net voor Montpellier sta ik in de file. Met de tram naar gare Saint-Roche. De tram komt in een verkeersopstopping. De tram uit en de laatste 400 meter te voet.

De trein naar Parijs gaat prima en in Parijs van Gare de Lyon naar gare du Nord ook. Bij het vertrek met de Thalys naar Brussel is het een puinhoop. 1500 man voor 2 treinen naar Brussel op hetzelfde perron. Met een half uur vertraging naar Brussel.

Daar is het ook een rommeltje, net als in Antwerpen. Een uur later dan gepland kom ik aan in Brecht-Noorderkempen.