Voor 12 maart

De spullen liggen op de grond in de computerkamer. Morgen gaat alles de rugzak in. Dan nog wat laatste dingen en op pad.
Ik vind het elke keer weer spannend. De vorige keren is het ook goed gekomen. En nu ook weer. Je vertrekt alleen, maar je weet ook, dat er meer pelgrims zullen zijn. Het avontuur lokt.

12 maart 2017 Sevilla

Vandaag begon vroeg. Ik was blij, dat ik om half 6 uit bed kon. Op pad gaan voor zo'n camino is best spannend. Wassen, aankleden en de elektronica in de rugzak. Dan op pad.,

Om half 8 zet Victor me af bij het vliegveld van Brussel. Veel controle en dan wachten. Het vliegtuig vertrekt op tijd en om 11.45u ben ik in Sevilla. Bij de bus een gesprek met een echtpaar uit Aalst. Bij de Torre del Oro stap ik uit. Nog 700m naar mijn hostel.
Net na 1 uur bij het Hostal. Ik heb een kamer voor 6 personen in mijn eentje. Luxe.

Dan eerst eten, want ik heb honger. Vlakbij mij hostel is een groot plein. Er zitten alleen maar Spanjaarden. Dat moet een garantie zijn voor de kwaliteit. Ik eet jamon iberico en frietjes en drink een glas Rioja.

Dan op zoek naar een stempel bij de kathedraal en het beeld van Jacobus. Bij de kathedraal vind ik ze beide. Na wat foto's de route verkennen. Het is best even zoeken.

Als ik het denk te weten ga ik naar het hostal. Vanavond om 6 uur naar de mis in de kathedraal. Dat hoort bij een camino. Via een brug over de rivier naar Triana. Op de brug staat een leger fotografen de zon te fotograferen die achter de Giralda verdwijnt. Ik ga eerst wat eten en dan naar de Spar voor water en magdalena's.

Dan de rugzak klaarmaken en naar bed. Mijn horloge zegt, dat ik vandaag toch 12km gewandeld heb. Een goede training. Morgen gaan we van start.

DSC04062 DSC04066 DSC04071 DSC04072 DSC04076

13 maart Sevilla - Guillena 23km

Ik ben op tijd wakker. Om 7 uur ontbijten. Bij vertrek uit de ontbijtruimte ontmoet ik Michael. Hij gaat ook op de Via de la Plata lopen. We hebben een kort gesprek en wensen elkaar ben camino toe. Ik weet dan nog niet hoe belangrijk hij zal worden.

Eerst naar de kathedraal, want bij het beeld van Jacobus begint de Via de la Plata. Om 7.45 maak ik bij de kathedraal een selfie met Jacobus en ga op pad. De route ken ik al een deel. Via het terrein van Expo92 loop ik de stad uit. Na een tijdje loop ik langs een rivier. Ondertussen belt Jan Kiewit. Dan komt de eerste finca in beeld. Er zullen er nog vele volgen. Na wat rotondes loop ikI Santiponce binnen. De bar van afgelopen oktober is dicht. Ik rust ruim om koffie te drinken en een broodje te eten.
Italica is dicht en ik ga verder.

Het zal nog 11km duren tot Guillena. Na 6km is de weg overstroomd. En er is geen brug. Het kost best veel moeite om er langs te komen. Na de brug neem ik een rust. Even in gesprek met mijn zusje. Het waait hard en het is koud. Een uurtje later loop ik Guillena binnen. Het is 13u. Wel wat vroeg, maar genoeg voor een eerste dag.

Ik drop mijn rugzak en ga wat drinken. Als ik terugkom, loopt de herberg langzaam vol. Ik ben toch niet de enige pelgrim. Duitsers en ieren en Koreanen.

Langzaam word je weer pelgrim. Veel gesprekken over van alles en nog wat. Om 19u gaan Michae' Zdenka, Karin en ik wat eten. Ook de hospitalen gaat mee. Om 10uur slaap ik.

DSC04080DSC04083DSC04084DSC04090DSC04092DSC04094

14 maart Guillena - Castilblanco de los Arroyos 18km

Ik ben om half7 wakker. Ik sleep al mijn spullen naar de keuken en pak daar in. Eerst nog ontbijten en samen met Michael ga ik op pad. Eerst 2km langs een autoweg. Dan linksaf en de natuur in.

Links en rechts van de weg groeien olijven en sinasappels. Dan alleen nog natuur. Rozemarijn, lavendel, eiken, kamerplanten van bij ons. Het is schitterend.

Na 10uur een rust. Ik ben mijn etenszak vergeten in de herberg. Ik krijg een muffin van Michael. Na een kwartier weer verder. Het begint wat te regenen. Het gaat nu langzamer, want we klimmen van 150 naar 330 meter hoog. Dan lopen we het natuurpark uit en lopen we langs de weg naar Castiblanco.

De albergue is een donativo. We schrijven in en gaan eerst wat eten: een boccadillo con queso y un cervela. Heerlijk. De twee vrouwen uit Herford komen binnen. Van een Engelse krijg ik mijn tas terug die ik vergeten was.

Na het schrijven lopen we het dorp in. Het is in veel opzichten anders dan thuis. De foto's spreken voor zich.

In een restaurant treffen we Karin en Zdenka. Na het eten gaan we naar bed.

DSC04099DSC04103DSC04110DSC04113

15 maart Castilblanco de los Arroyo - Almaden de la Plata 29km

Vandaag een pittige stap. Deel 1 is 17km over de weg. Deel 2 gaat door een natuurpark met een pittige klim en afdaling aan het eind. Meer dan 29km samen.

Ik heb heerlijk geslapen en heb er zin in. Na een dessayuno in de bar gaan we om 8uur op pad.

Deel 1 gaat goed. Na 3 1/2 uur hebben de km's erop zitten. Het was wel constant klimmen en dalen. Het hoogste punt lag op 560m. Af en toe even 5 minuten stoppen om wat te drinken.

Daarna naar rechts en een schitterend natuurpark in. Een mooi pad tussen de kurkeiken. Na een uur een ruime stop bij een boswachterij. Kaas en brood en water. Na een half uur gaan Michael en Marcel en ik verder.
De omgeving is schitterend. 3km voor het eind wordt het steil. 200 meter klimmen op een kort stukje. In mijn eigen tempo ga ik naar boven. En dat lukt. Boven eet ik een halve sinaasappel.
Dan omlaag en naar de albergue. Een pilsje gaat er wel in.
Na wassen en dorp verkennen gaan we eten in een restaurant. Karin en Zdenka gaan ook mee. En na een glas wijn naar bed. Eerst dit blog en dan slapen.

DSC04123DSC04135DSC04138DSC04156

16 maart Almaden - Real de la Plata - Monasterio 35km

Gisterenavond was ik moe, want de etappe was 35km. Tijdens het schrijven van mijn blog viel ik in slaap. Daarom begint de dag met het schrijven van mijn blog van gisteren.

Om 8uur op pad. Eerst een rondje door het stadje en dan de natuur in. Je loopt door een heel groot natuurpark. Het landschap is schitterend. Mooie bossen en landhuizen en ook de zwarte varkens waar jambon iberico van gemaakt wordt. En natuurlijk klimmen. Elke keer een stukje van 20 tot 30 meter. Vele kleine stukjes maken een grote klim.

Na 3.30uur zijn we in Real de la Plata. In een bar wordt gegeten en gedronken. Ik was er aan toe om een andere smaak dan water in mijn mond te hebben. En we ontmoeten Marcel weer.

Dan gaan we verder over een breed pad dat door het landschap golft. Mooie boerderijen in een open landschap. Het loopt lekker en de gesprekken leiden af.

Na 10km maken we een stop bij een klooster. Er staan banken en tafels en we maken het ons gemakkelijk. Paprika en kaas smaken prima. Ik moet bij het eten van paprika aan Sam en Famke denken.

Bij een benzinestation kopen we nieuw water. De laatste 10km zijn niet mooi. Langs een autoweg over een smal pad of aan de wegkant. Het schiet wel op.

Een 4 km voor het eind verlaten we de autoweg. We gaan klimmen naar 750 meter. Mijn tempo daalt en ik ben blij dat ik boven ben. Dan naar de albergue in monesterio. Drinken, douchen enz.

Vanavond koken we zelf en nodigen nog wat mensen uit. Het eten is prima en het is gezellig. Om 11 uur lig ik in bed.

DSC04157DSC04158DSC04163DSC04168DSC04179

17 maart Monesterio - Fuente de Carlos 21km

Vandaag een kleinere afstand. We ontbijten pas om half 9 en gaan daarna op pad. De camino golft door een open landschap. Wat op en af. Vaak moet je door een hek. Saai is het zeker niet: muurtjes langs de weg, olijfbomen, steeneiken, een kudde schapen en zwarte varkens. En natuurlijk wat andere pelgrims.

Na 14km ligt een rivier. Gelukkig staat het water laag. Michael en ik nemen een rust. Kort daarna komen Marcel en Sara. Sara is een Duitse vrouw van 24 die in Breda op het NHTV gezeten heeft. Ze voegt zich bij Marcel, Michael en ik.

Daarna nog 7km naar onze albergue. Vandaag slapen we in een klooster. Het ziet er binnen goed uit. Eerst een pilsje en dan douchen, wassen en schrijven.

Om half 5 lopen we het dorp in. Daarna aandacht voor Zubirain. Eerst naar het museum en dan naar zijn geboortehuis. De rondleiding is klasse. We lopen met Karin en Zdenka mee, doen wat boodschappen en gaan dan eten in het klooster.

En dan naar bed.

DSC04190DSC04192DSC04208DSC04211DSC04219

18 maart Fuentes de Carlos - Zafra 25km

Vanmorgen hebben we om 7.30u gegeten. We lopen naar het centrum van Fuentes en ik koop wat druiven en kaas op de mercado in het dorp.

Dan om 8.30u op pad. Calzadillo ligt op 7km. Als we aankomen is het uitgestorven. Na een extra ronde en een foto gaan we verder.
Na 2km linksaf en dan hopen, dat het water in de rivier niet te hoog staat. Het valt mee en over wat stapstenen komen we aan de overkant. Daarna gaan we wat eten en drinken.

Dan een stuk van 9km naar Pueblo Sancho Perez. Op de markt drink ik een cola.

Als we het dorp uit gaan, komen een hele grote fles van 4 meter hoog tegen. Het wijngebied is dat van de Ribeiro del Guadania. Het is nog in opkomst. Met die fles ga ik op de foto. Dan lopen we verder.

In korte tijd zijn we in Zafra. We lopen de albergue Vincent van Gogh voorbij. In het convento zijn we de eerste. Ze hebben er de wijn van de fles. Daarna douchen en wassen. Vanavond wil ik tapas eten.

En dat lukt ook. Sara, Marcel, Michael, Zdenka, Karin en ik gaan naar de Plaza Mayor. Sara heeft een goed restaurant gekozen. Een rode wijn uit de streek en 3 tapas. Het smaakt super.

Om 9 uur naar de albergue terug. Michael en ik drinken nog wat met Li, onze Koreaan. En dan naar bed.

DSC04224DSC04226DSC04229DSC04238

19 maart Zafra - Villafranca de los Barros 19km

Om 7.30uur gaan we op pad. De kerk die we willen bezoeken, is dicht. Dan maar op weg. Na een klein uurtje zijn we in Los Santos de Maimona. Op de markt is geen bar, maar er staan wel stoelen. Even een rust. Het is al best lekker. Ik haal mijn broekspijpen eraf en doe mijn fleece uit.

Michael wil de kerk in en wacht nog een half uur. Ik ga zonder Michael verder. Wie treffen uns. Aan het eind van het dorp is wel een bar en daar drinken Sara, Michael en ik wat. Dan het dorp uit. Ik ga alleen verder.

De weg golft tussen zwijnen en schapen, tussen druiven en olijven. Het schiet lekker op. Een gesprek met 2 Belgen uit Leuven. Eentje woont hier en zijn broer is op vakantie.Op 6km van het einddoel een rust.

Dan eerst onder de A66 door, over de spoorbaan klimmen en met een ruime boog naar de albergue. Om half 1 ben ik er. Een kwartier later komen Marcel en Sara. Na wassen en douchen ga ik met hen een broodje eten. Dan rusten en schrijven.

Om half 7 ga ik met Michael en Lasse, een Zweed, naar de Plaza Mayor. De kerk is dicht, jammer. Maar naar Spanjaarden kijken is ook leuk. Om half 8 komt de rest om samen te gaan eten. Ik eet rijos, iets inktvissigs.

En dan naar bed, want morgen is het vroeg.

DSC04246DSC04248DSC04254DSC04256DSC04268DSC04271

20 maart Villafranca - Torremeija 28km

Om half 8 lopen we het dorp het uit en beginnen aan onze 28km naar Torremejia. Een saaie weg met links en rechts druiven en olijven en niks. Je hoeft alleen maar rechtuit te lopen. Af en toe het geluid van een tractor en stilte.
Na 2 uur een stop op een muurtje. En zelfs zitstenen waren er amper. Wat eten en drinken.

Dan weer verder en 2uur verder een stop. De steen is klein en het eten smaakt lekker. Het is wat mistig en de jassen zijn aan.

Om half 2 zijn we er. Inschrijven, douchen, kletsen, het dorp in. We ontmoeten een man uit Regensburg en kletsen een hele tijd. Schrijven en bloggen. Om 7 uur kunnen we aan tafel. Na het eten naar bed. Hopelijk is mijn droom mooier dan de weg vandaag.

DSC04277DSC04279DSC04281DSC04284DSC04291

21 maart Torremeija - Merida 16km

Vandaag is het een korte wandeldag. Niet vanwege vermoeidheid of andere problemen, maar omdat Merida een mooie stad is die uitnodigt om bezichtigd te worden. De chemie is simpel: 16km langs de weg en over het platteland.

Om 10.30u zijn we al in Merida en slapen vandaag bij een privado, een priv
é albergue. Inschrijven, rugzak af en toerist zijn. Samen met Michael, Marcel en Sara ga ik de stad in.

Merida is een mooie stad. In de tweede eeuw gesticht voor de Romeinse soldaten die gepensioneerd waren. Er zijn dan ook veel Romeinse monumenten. We bezoeken het theater, de hippodroom, het amfitheater en nog een aantal. Schitterend.

Dan gaan Michael en ik op zoek naar Karin en Zdenka. We hebben ze beloofd naar de bus te brengen. Om half 5 zet ik Karin en Zdenka af bij de bus en ga naar de privado. Schrijven en douchen.

Later op de avond gaan we met zijn vieren nog eten. Sara vindt ook nu weer een superrestaurant. Het smaakt prima. Tegen 10 uur lig ik in bed en slaap zo.

DSC04300DSC04305DSC04310DSC04321

22 maart Merida - Alcuesar 38km

Vandaag een lange dag. 37,5km. We (Michael, Sara, ik) vertrekken om 7uur. Eerst op zoek naar een bar voor ontbijt. We vinden een prima bar. Ontbijt met koffie en een broodje en vers sap.

Als we vertrekken zien we geen pijl meer. Na wat zoeken gaan we naar het station om het aquaduct van Milagros te zoeken. Daarna zien we weer een gele pijl.

We lopen de stad uit en komen dan bij een stuwmeer. We lopen een hele tijd langs het stuwmeer. Lekker lopen langs het water.

Dan gaan we verder de natuur in. Een schitterende omgeving om in te lopen. Na een tijdje komen we in Aljucen. Op een terras drinken we wat.

Om half 1 vetrekken we voor het stuk naar Alcuesar. We moeten dan nog 19km. Daarna gaan we weer de natuur in. Natuurpark in en uit. Sara wordt moe en het tempo gaat omlaag. En het gaat regenen. De covers voor de rugzakken erover en de jacks dicht. De rest van de middag lopen we in de regen.

Om half 5 zien we Alcuesar al liggen. Eerst nog een half uur door de regen. Om 5uur zijn er. Inschrijven, een biertje drinken in de bar, boodschappen doen. We eten in het klooster. Vanavond geen super-, maar pelgrimseten. Na het eten nog even kletsen en dan naar bed.

DSC04324DSC04329DSC04334DSC04342DSC04345DSC04348

23 maart Alcuesar - Valdesalor 27km

Om 8uur moeten we het klooster uit. Eerst naar de bar voor een koffie, sap en koek. Om half 9 op pad. Het regent en ik heb mijn poncho aan en de rugzak ingepakt.

We lopen met zijn vieren. Na ruim anderhalf uur zijn we in Casas don Antonio. In de bar wat eten en drinken.

Als we verder gaan, gaan de poncho's nog aan. We gaan de natuur in. We lopen over zandpaden. Af en toe over grint.

Na 16km drinken we wat in Aldea del Cano. De poncho gaat uit. De zon schijnt en het is 12 graden. Sara loopt wat achter. Ik geef een keer gas en het gaat supersnel. Michael vergezelt me later en samen lopen we naar Valdesalor. De albergue is nog dicht en we gaan naar de bar om een stempel te halen en wat te drinken. We krijgen de sleutel en gaan naar de albergue terug. Sara en Marcel zijn er ook al.

Vanavond koken we zelf. Pasta met groenten en tonijn. Het smaakt prima.

Ik heb een goed gevoel over de dag. Ik heb Sara meegenomen en sommige stukken lekker vlot gelopen. Om 10uur slaap ik tevreden in.

DSC04352DSC04355DSC04359

24 maart Vadesalor - Casar de Caceres 23km

Vanmorgen was het koud: 2 graden. Ik ben dik aangekleed. De bar was dicht, maar gelukkig was er koffie bij het benzinestation. Daar eet ik ook een koek. Na het drinken op pad naar Caceres. We willen er vlot zijn, want we willen Caceres bezoeken.

De weg ligt ingeklemd tussen bergwanden en autobanen. Over een landweg hobbelend staan we na 2,5 uur in Caceres. We klimmen naar de oude stad en gaan eerst lekker eten. Het ontbijt was niet zo super. Dan wat boodschappen doen. Ik koop bij de decatlon twee nieuwe onderbroeken.

Dan gaat ieder zijns weegs om de stad te bezoeken. Kerken, kastelen, pleinen. Schitterend.

Om 1 uur vertrekken we naar Casar de Caceres. Tegen half 4 zijn we er. Douchen en wassen en inkopen. Vanavond eten we brood met kaas. Geen gewone, maar een speciale van de streek. Het smaakt heerlijk. Na het afruimen is het nog te vroeg om te gaan slapen. Ik ga met Sara nog wat drinken in de bar.
Daarna het blog afwerken en naar bed. Morgen 33km vraagt wat lichamelijke rust.

DSC04365DSC04367DSC04372DSC04375DSC04379DSC04381

25 maart Casar de Caceres - Canaveral 33km

Het viel niet mee vandaag. De etappe is 33km. Geen koffie te koop onderweg. En het is koud.

Om half 8 vertrekken we bij de albergue. Ik heb mijn poncho aan en de rugzak ingepakt. Het is 2 graden en het regent licht. Een brede zandpad golft ons door het landschap. Na 3 uur lopen verandert het landschap.

Dan komen we bij het stuwmeer. De lucht is grijs en dat maakt een stuwmeer minder mooi. Door de aanleg van een hogesnelheidslijn is de route veranderd. Bij het verbouwen van het landschap zijn de pelgrims een beetje vergeten. Het is zoeken om de pad te vinden. We lopen wat extra km's.

Dan komen we aan op een autoweg. Rechtsaf en lopen. Het is is saai in het kwadraat. Vlak voor we de weg verlaten zou een koffiestop zijn. Die is er niet meer. Op een paaltje langs de weg een korte stop. Na een 6 km gaan we naar rechts. We klimmen in een half uur naar een hoogvlakte. Als toetje lopen we 1,5 uur over een pad met losse stenen. Na een tijd branden mijn voeten. Ik ben dan ook blij als het eind in zicht komt.

Net na 15u stappen we de albergue binnen. Marcel is er al. Sara ook. Ze loopt steeds beter. De herberg is super. Lekkere dekens en warm. Het kon veel slechter.

Dan wat rusten en schrijven en wassen en douchen.

Vanavond eten we in in de bar. Het eten is niets apart, maar het smaakt wel. We liggen op tijd in bed, want we zijn toch wel moe.

DSC04389DSC04390DSC04396DSC04399DSC04402DSC04404

26 maart Canaveral - Galisteo 30km

Een camino is ook afscheid nemen. Marcel en Michael lopen vandaag 40km naar Carcaboso. Sara wil dat niet. Ik had in mijn planning ook 30km en dat is genoeg voor vandaag. Sara en ik gaan vandaag samen op stap naar Galisteo.

Om 9uur gaan we op pad. Het is door de zomertijd een uur later licht. Het regent en het 2graden. Pelgrim zijn is niet altijd leuk.

We lopen de herberg uit, volgen de weg 2 km en moeten bij de rotonde linksaf en omhoog. We klimmen in korte tijd naar 500m hoogte. Door het bos en de weiden. Ik moet aan de Rothaarsteig denken.

Na Grimaldo gaan we verder de natuur in. Het is klimmen en dalen. We moeten door weiden met imposante stieren waar je vlak langs moet. In dit deel van Spanje lopen de stieren, koeien en kalveren samen in de wei. In Nederland is dat toch anders.

Vaak regent het wat en soms is het droog. Soms moet je naast het spoor lopen, omdat het vol met regen staat. Onder een boom eten we wat. Het landschap is schitterend.

We komen bij een autoweg en moeten zoeken of we rechts of links moeten. We kiezen voor links en zien al snel weer een gele pijl. Na 500 meter autoweg slaan we linksaf de natuur in. Dan lopen we de laatste 9km naar Galisteo. Het landschap is leeg. Af en toe een boerderij en vee. Mensen zien we niet. We komen in San Gil aan. Over de weg nog een km naar Galisteo.

Dan naar de albergue. We zijn de eersten. Eerst wat drinken en eten, want we hebben honger.

Na het douchen maken we nog een stadswandeling. In Galisteo staan de Moorse muren er nog. We klimmen omhoog en worden beloond met schitterende uitzichten.

Dan wat eten en gaan slapen. De kamer is lekker warm. We zijn de enigen in de herberg.
Na een heerlijke nachtrust ben ik weer uitgerust en zijn al mijn gewassen spullen droog.

DSC04408DSC04410DSC04413DSC04419DSC04420DSC04425DSC04426

27 maart Galisteo - Oliva de Plasencia 32km

Vandaag ga ik weer op pad met Sara. Om half 8 staan we buiten. Het is 4 graden en het regent. Het is nog donker. Sara heeft haar hoofdlamp op om de pijlen te zien. Het is goed, dat we de route gisteren voorbereid hebben.

In het donker Galisteo uitgelopen. De lichten vang ik op mijn camerabeeld. Verder door het donker. Langzaam wordt het licht. Na een paar uur zijn we in Carcaboso. In een bar gaan we wat eten en drinken. En wat boodschappen doen.

Dan verder langs het kanaal. Je moet uitkijken voor de plassen op de weg. Het is wel droog geworden.

Na een ruim uur gaan we het park in. We spreken een Engels pelgrimsechtpaar. We lopen door een schitterend landschap met koeien en zwijnen, steeneiken en beken. We komen onderweg ook nog twee Duitsers tegen die bij de Bodensee wonen. Na wat uren zijn we doorheen. Intussen hebben we heel wat hekken open en dicht gedaan.

Bij de autoweg naar rechts en dan naar Oliva. We moeten een ruime 7km langs de weg lopen. Soms is het best druk en voelen we ons niet veilig. Na 1,5 uur zijn we er. We moet het dorp in om ons aan te melden. Daarna wassen, scheren enz.

We gaan op zoek naar een bar om wat te drinken en te eten. De ondergrond in het dorp is beton. Als het begint te regenen, wordt de straat een waterval.

De twee Duitsers zijn bij ons. We besluiten vanavond zelf te koken. We doen boodschappen en gaan terug naar de albergue. Het eten smaakt goed. Daarna wat kletsen en drinken. En op tijd naar bed.

DSC04427DSC04434DSC04437DSC04442

28 maart Oliva de Placencia - Banos de Montemayor 33km

Vandaag begint anders dan alle vorige dagen. We stappen de auto van onze hospitalero. Om 33km te wandelen, moeten we op tijd weg. Dan zouden we 8km langs een autoweg moeten lopen in het donker. Voor onze veiligheid zien we dat niet zitten. Hij brengt ons naar de Puerto Romano. Het is nog niet helemaal licht. Na wat foto's gaan we op pad.

Deel 1 gaat door het parklandschap van gisteren. Het loopt heerlijk. Soms moet je door een poort of over wat stapstenen van een rivier. Het is een overzichtelijk parcours.

Deel 2 is wat moeilijker. Na 3,5 uur komen we in de buurt van Aldeanueva. Door een rivier met een hoge waterstand moeten we een stuk omlopen. Door de nieuwe A66 lukt het niet gelijk. Na wat puzzelen en improviseren komen we weer op de route.

In Aldanueva nemen we een ruime pauze in een bar. Wat drinken en eten. Het smaakt prima. Na een ruim half uur vullen we weer onze waterflessen en gaan op pad.

Deel 3 gaat naar een bergdorp. In de bergen ligt sneeuw. Wel mooi om te zien. Langs een N-weg klimmen we 9,5km naar Baños de Mayor. En van 500 naar 750 m. Onderweg een paar mooie huizen, wat milario's en een groot stuwmeer. Het lopen gaat vlot. Net voor half 4 zijn we er. We schrijven in bij de albergue. We zijn de enigen. De hospitalen wast al onze vuile spullen en hangt ze buiten. Heerlijk toch.

Ik ben moe en neem de tijd om te schrijven. In de tuin is het toch te koud en ik schrijf binnen. Sara gaat een zwavelbad nemen. Als ze terug komt, straalt ze helemaal.

Het eten is vanavond niet veel. In de enige bar eten we lomo en lauwe frietjes.

Nog 3 dagen tot Salamanca en het moet lukken om de 84km in die tijd te overbruggen.

DSC04447DSC04452DSC04454DSC04455DSC04459DSC04463DSC04465

29 maart Banos de Montemayor - Fuenterobble 33km

Vanmorgen zijn we om half 8 in het donker vertrokken. Sara heeft haar hoofdlamp op. De eerste uitdaging is de beklimming van de Puerta de Bajar. Een klim van bijna 200meter. Het valt me mee. Het gaat vlot.

Dan een km of 4 dalen. We gaan 250m omlaag door een schitterend landschap. Voor het dorp moeten we nog stuk omhoog naar Calzada de Bejar. In dit dorp is niks: geen bar, geen winkel, geen bakker, geen bank. Op een marktplein eten we en drinken wat. Lekker in de zon. Een bar is er niet.

Dan gaan we weer verder. In Valverde de Valdelacasa is de bar open. Kaas en chips en Fanta lemon. Het smaakt goed. Met een gevuld gevoel verder naar Valdelacasa. De klim verloopt vlot. Intussen is het wel warm geworden. Ik loop in korte broek en shirt met korte mouwen.

Dan moeten we nog 8km. We klimmen tot boven 1000meter. Net na 4 uur zitten onze 33km erop. We ontmoeten Michael en Marcel weer.
De herberg is een soort vrije inval. Ieder doet maar wat. Donativo en lekker eten vergoedt veel.
Schrijven en bloggen na een pilsje.

De dag was pittig en warm en lang. Nog 2 dagen en dan zit het er op.

DSC04472DSC04474DSC04481DSC04487DSC04489

30 maart Fuenterobble - Morille 33km

Vandaag heb ik uitgeslapen tot 7 uur. Om half 8 ontbijt en tegen half 9 weg. Eerst 15 euro in de box van de donativo, want voor niks gaat de zon op. Het is fris en droog en de zon schijnt.

Sara en ik vertrekken samen. Het pad is vrij vlak. Lekker stappen over een zandpad. Langs een millarios en via een brug over een rivier.

Michael en Marcel komen bij ons. Na een kleine 3 uur gaan we 200 meter klimmen. Langzaam maar zeker omhoog naar het Cruz de Santiago. Letterlijk het hoogtepunt van de reis: 1150m. Ik klim niet over losse stenen en onder prikkeldraad door naar het kruis. Michael wel en ik maak een foto van hem.

Sara en Marcel lopen intussen voor ons. Dan omlaag naar de beek Mendigos. Een groot stuk over een asfaltweg. Het is warm geworden. Bij een boerderij een ruime pauze.

Dan gaan we op pad naar Morille. Nog 10km. Ik vind dat het te langzaam gaat en ga er vandoor. Michael volgt na een tijdje. Op een kruising gaan we rechtdoor naar Morille. San Pedro laten we links liggen.

Net na half 4 zijn we in de bar. Eerst een grote pils en dan naar de albergue om de rugzak te droppen. Onder het genot van een glas Ribeiro del Duero schrijf ik mijn dagboek. Er komen nog 2 pelgrims aan en de albergue is vol. Sara regelt, dat de vrouw van de bar voor ons kookt. 's Avonds eten we met zes pelgrims. De voertaal is Duits. Tegen 10 uur lig ik op een oor.

Morgen nog 19km naar Salamanca en dan weer naar huis. Een spannende en emotionele dag.

DSC04492DSC04502DSC04505DSC04510DSC04514

31 maart Morille - Salamanca 19km

Om half 8 hebben we ontbijt op een muurtje tegenover de albergue. De bar is dicht en het dorp is nog in ruste. Wat crackers en kaas en koekjes en water. Niet luxe, maar het vult wel.

Vandaag nog 19km naar het eind van mijn pelgrimstocht. Om 8uur op pad. We lopen het dorp uit over een zandpad en dan komen we in een parklandschap. Lekker lopen met zijn vieren. Wat omhoog en omlaag.

Dan komt er na bijna 2 uur een grote heuvel. Ik sprint bijna naar boven en het wordt beloond. Salamanca.

Voor mij een emotioneel moment. Bijna zit deze camino erop. Ik ben heel blij en deel dit met enkelen van het thuisfront.

Dan weer verder over de de camino. Klimmend en dalend verder naar Salamanca. We blijven met zijn vieren bij elkaar. Gaan we naar een afscheid toe?

Op de brug bij de voet van de oude stad van Salamanca maken we wat foto's. En dan naar de albergue voor mijn mede-pelgrims. Ik laat mijn rugzak niet achter, maar neem die mee. Ik wil op tijd naar Madrid en daarom neem ik mijn rugzak mee.

Dan gaan we wat eten in een bar. Een biertje met tapas. Het smaakt best. Dan de stad in. Eerst een bezoek aan de kathedraal en de Plaza Mayor.

Dan geef ik aan, dat ik naar Madrid wil. Onderweg naar de bus drinken we samen nog een glas. Ik neem afscheid van 3 speciale mensen. Drie mensen die mijn toch een belevenis gemaakt hebben. Ik bedank ze en stap in de bus naar Madrid airport.

Bij het vliegveld neem ik de bus naar mijn hotel. Ik print mijn boardingkaart uit en ga wat eten op het plein. Je merkt dan al aan de prijzen, dat je de pelgrimswereld achter je gelaten hebt. In mijn kamer maak ik mijn rugzak klaar voor de vliegreis. Voor 10 uur lig ik in bed.

DSC04517DSC04518DSC04523DSC04531DSC04545

1 april Salamanca - Etten-Leur

's Morgens ga ik naar het plein van gisterenavond. Ik eet mijn ontbijt in een bar. Dan de bus in om naar het vliegveld te gaan. Mijn vlucht met Ryanair gaat om 10uur. Tegen half 1 stap ik in Brussel Zaventem naar de aankomsthal. Jan haalt me op en zet me thuis af. Ik ben blij er te zijn.

Het zit erop. Mijn camino zit is voorbij. Het is goed geweest. Lekker gelopen in goed gezelschap. Mooie foto's en niet te veel regen.

Een blog bijhouden is me goed bevallen. Vaak leuke reacties. En je weet, dat een groep mensen snapt, wat je gedaan hebt.

Kortom: een fijne pelgrimstocht en een lekker gevoel achteraf. Wanner ik deel 2 loop, moet ik nog beslissen. De toekomst zal het leren.