Van 26 april t/m 10 mei 2013 ga ik wandelen van Genève naar Le Puy en Velay. Jan Kiewit gaat met me mee. Een verslag van deze wandeling vind je op deze pagina.

26-4-2013 Etten-Leur - Genève
Gen
ève - Neydens 12,6km 205m

Net voor 4 uur ben ik wakker. Ik ben gespannen voor mijn pelgrimage. Na aankleden en een laatste controle van de rugzak, vertrek ik om 4.45u naar de Moeskes. Na het afscheid van Coby rijd ik de Clio naar Zaventem. Victor slaapt achterin. Hij zal de auto weer naar huis brengen. Om 6 uur zijn we in Brussel. Na afscheid van Victor stappen we de luchthaven binnen. De bagage wordt afgegeven. Mijn rugzak weegt 11,6 kg. Na een koffie en de veiligheidscontrole, gaan we naar de gate. Om 8.10u vertrekken we met Easyjet naar Gen
ève.

We landen om 9.20u, halen onze rugzakken en om 10u zijn we in de basiliek Notre-Dame, het beginpunt van onze reis. In de sacristie halen we een stempel en dan gaan we op pad. Het is even zoeken naar het eerste schelpje, maar daarna gaat het prima. Via de Rue Cornavin richting Rhône. Voor de brug toch een slinger naar links. Geneve zonder een blik op het gelijknamige meer, is niet compleet. Aan de waterkant kijken we naar de grote spuiter. Via wat bruggen gaan we weer terug naar de route. Aan de waterkant eten we wat. Jan krijgt dineradvies van een Zwitserse. vlakbij de kathedraal St Pierre staat een huis met een plaquette over de oprichting van het Rode Kruis, 1864. We lopen de kerk even in, maken een foto en gaan weer verder. De kerk viel tegen. De kapel der Makkabeeën is wel prachtig en heeft schitterende glas-in-lood ramen.

In een gevel een schelp uit 1630. We lopen verder en komen bij een park. In dit park het monument van de Reformatie. Naast Luther, Calvijn, Zwingli ook Willem van Oranje. Een beetje trots ben ik wel. In een lunchroom eten we een broodje met ham en mozzarella. We betalen met Francs en euro´s. Behalve de schelp geeft ook een bordje met Via Jacobi 4 de camino aan. Dit is de Zwitserse aanduiding. Even verder willen zes jongeren als echte Zwitsers op de foto. Langzaam gaan we de stad uit en komen we op het platteland. Mooie paden voeren ons naar Saconex en naar Compesières. Onderweg blijkt, dat Emmaus ook Zwitsers is. Jan blij. Een mooie kapel bij een klooster lokt ons binnen. Tijd voor water en een worstenbrood. Net voor de grens moet je zelf een stempel zetten in je credential. Het regent af en toe. Om de wereld schoon te houden hangen er hondenpoepzakjes. Bravo! In de verte doemt Neydens al op, het eind van de etappe van vandaag. We lopen langs oude eiken en een wijngaard met Chaselasdruiven. We lopen de camping op. We slapen op de eerste verdieping van een gite op de camping. We zijn de enige pelgrims. Daarna doen boodschappen bij de Migros en bij de bakker. We reserveren in Frangy. Daarna douchen, eten, schrijven en dan naar bed.

P1020351P1020355P1020360P1020362P1020370P1020387P1020401

27-4-2013 Neydens – Frangy 31 km 760m

Vannacht regent het heel hard. Wordt dat ook het weer van vandaag? Om 6.30u loopt de wekker af. Het regent nog steeds. Na het ontbijt om 8u op pad. Net om de hoek drinken we in een bar koffie en dan gaan we klimmen. Eerst naar Verrieres en dan Beaumont. Enkele foto's bij de Chartreuse de Pomieres. Na 3 uur zijn we op de col du Mont Sion. Wat drinken in een bar en een kort bezoek bij de Kerstman. De weg klimt weer en door de blubber komen we in Charly. Op een bank eten we wat van ons brood en drinken water. Over asfalt en blubberige bospaden lopen we naar La Motte. Een jong stel nodigt ons uit voor de koffie. Even wat warm drinken. Ontzettend lief. Buiten waait de wind steeds harder. In Contarmines even rust in een bushokje. Wat water en chocolade. Het is 3 graden en het regent hard en waait stevig. Na de stop heb ik het koud. Mijn handen voel ik niet meer. Nog 4km. Dan stopt er na een tijdje een auto en krijgen we een lift naar het hotel in Frangy. Naast de hoofdingang is een deur open. Er ligt een sleutel en een briefje. Holandais, chambre 16, pdj 7.30u. Verder is er niemand. De bedden in kamer 16 zijn opgedekt. In bad en de was doen. Er komt een Zwitser binnen, Beat. Hij spreidt zijn bed op de grond in kamer 15. Er is niemand om een kamer te reserveren. In het restaurant gaan we eten. We zijn er aan toe. Paté en een aardappel-kaasgerecht. Tijdens het eten valt er sneeuw. Bij ons aan tafel zit Beat, een Zwitser uit Freiburg. Na het eten gaat hij met ons mee naar het hotel. Na schrijven en slapen naar bed.

P1020408P1020409P1020417P1020422P1020425

28-4-2013 Frangy - Serrieres 25km 405m

Om 6.30u loopt de wekker af in kamer 16 van hotel La Moderne in Frangy. Net na 7u neemt Beat afscheid. Betalen zullen wij regelen. Vanavond zien we hem weer, want we hebben al een mobilhome gereserveerd. Tegen 7.30u eten en om 8u op pad. Na een foto van het hotel en het restaurant gaan we snel het plaatsje uit. De paden op en de wei in. Onderweg ligt er een dode das op de weg. Die stinkt vreselijk. Na Champagne maken we een stop in Tangy om wat te eten. Verder naar Vannecy en Designy. De weg is nog erg nat van gisteren. In Pelly een stop. Bij een bank wat genieten van de zon. Na Curty gaan we niet naar Seyssel, maar via Vens naar Pont du Fier. In Pont du Fier hebben we zin in koffie. Koffie drinken is niet mogelijk, maar dineren wel. Nood breekt wet en het wordt een diner in een restaurant. Voor €15 twee uur aan tafel. Het diner is wel prima. Na de maaltijd gaat het niet zo vlot meer. 8 km is soms verder dan gewenst.
Langs de Rhône naar Mathy en dan naar de camping in Serrières. Beat is er al. Wassen, douchen en een pils. Het kan slechter. ´s Avonds gaan we eten met Beat. Hij geeft een rondje voor de hotelkosten.

P1020429P1020436P1020458P1020473P1020481

29-4-2013 Serrières – Yenne 28km 340m

Om 6.30u gaat de wekker. De was is niet droog. Vanavond verder drogen in Yenne. Beat vertrekt net voor 7.30u. Jan en ik gaan ontbijten. Net na 8.30u gooien we de sleutel in de brievenbus bij de receptie en gaan op pad. We lopen het dorp uit en missen de afslag. Dan maar langs de weg via Crozan en Ruffieux naar Chanaz. Een tussenweg brengt ons bij Vions weer op de chemin. In Chanaz nemen we een pauze bij een boulangerie. We drinken cola en eten een broodje. En genieten van het mooie Chanaz. Van Chanaz naar Moulin en verder naar Poisat. De weg door het bos golft. Na een ruim uur een lunchstop in Montagnin. Onderweg ontmoeten we regelmatig Beat. Regelmatig een pittige klim en even genieten van het uitzicht. We lopen een tijd tussen de wijnvelden. Langs de weg is een wel, de start van een beek/rivier. Na een tijd komen we bij de chapelle Romaine. Daarna een afdaling naar het Rhônedal, ruim 200 meter lager. De afdaling is steil en glad en gevaarlijk en ik gebruik mijn stokken constant. Jan is dat vergeten. Het begint hard te regenen en we zijn doornat als we in Yenne komen. In de accueil treffen we Martin, een Zwitser. Vanavond moet er bij de acceuil jacquaire gekookt worden. Ik kook een pasta met een salade. Jan, Beat en Martin smullen. ´s Avonds kletsen, schrijven en was drogen.

P1020482P1020483P1020493P1020503P1020528

30-4-2013 Yenne – St.Genix 24km 815m

Om 6.30u loopt de wekker af. Verzorgen en inpakken. Jan heeft last van zijn knie en loopt vandaag niet mee. Beat gaat om 7.15u al weg. Tijdens het ontbijt boeken we een acceuil in St.Genix. Martin en ik vertrekken net na 8.30u. De poncho´s gaan weer aan, want het regent. We lopen de alternatieve route. Al snel gaan we het bos in. Klimmen en dalen, grote rotsblokken, door het water. Tot slot komen we op asfalt. Na een tijd rechtsaf naar Charosse. Daar pakken we de route weer op. Klimmen – veel – en dalen – weinig. We krijgen koffie bij een boer. Interieur is minstens 60 jaar oud. De koffie smaakt prima. Na een tijd komen we bij de top van vandaag, 851 meter. Daar lunchen we. Bij een monument in St.Maurice nemen we een stop. Ik ga op zoek naar water. Na vertrek blijkt dat we verkeerd zitten. Jammer van die 1,5 km. Terug naar het monument en daar pakken we de route weer op. We glijden naar Gresin, want natte blubber is glad. Bij een schuur drinken we koffie. Robert haalt ons in. Samen lopen we naar Chapelle de Pigneaux. Daar worden we opgehaald. Na wassen en verzorgen, krijgen we een heerlijk maal. Eigenlijk te goed voor een pelgrim. Na het eten weer dagboek schrijven en naar bed.

P1020531P1020533P1020542P4300217

1-5-2013 St.Genix – Valencogne 24km 485m

Om 6.30u gaat de wekker. Klaarmaken voor vertrek en om 7.30u een vorstelijk ontbijt. Net na 9 uur gaan we op pad. Van de kapel naar het centrum om te pinnen. Er worden lelietjes-van-dalen verkocht. Daarna de brug over, linksaf en St.Genix ligt achter ons. We ontmoeten Beat weer en hebben een gezamenlijke stop. Na bijna 4 uur zijn we in Les Abrets. We drinken wat en maken van de rust van het kerkhof gebruik om te bellen voor logies. Na 20 minuten lukt het. Ik ben blij en vergeet bij vertrek mijn camera. Een groep pelgrims uit Würzburg brengt mijn camera naar mij. Ik supergelukkig. Enige tijd later is Jan kwijt. Jan is tijdens het bellen verder gelopen, heeft de verkeerde richting van de schelp gevolgd en is de camino kwijtgeraakt. Na wat bellen komt hij weer in beeld. Ik ben blij als hij weer in de buurt is. Tegen half 5 worden we bij de kerk opgehaald en gaan Martin, Jan en ik naar ons slaapplek.

P1020562P5010220P5010221P5010224

2-5-2013 Le Pin - La cote st. André 25km 520m

Martin heeft 25km als limiet en daarom starten we niet in Valencogne, maar een paar km verder. Jan heeft last van zijn knie en gaat met de auto. We kopen een brood en gaan op pad. Al snel klimmen we het dorp uit. In gesprek met Wolgang en Mathias. De uitzichten over het dal zijn mooi. Even niet opletten en we lopen een km te veel. Vlakbij Cuetan begint het klimmen. Eerst over grint, dan door het bos en dan door de blubber. Grote bosbouwmachines trokken diepe voren in de bosgrond en dat maakt het lopen extra zwaar. Na de beklimming begint de afdaling. Eerst langzaam langs de bosrand en daarna steil omlaag naar Les grands Lemps. Op de markt drinken we wat. Matthias en Wolfgang zijn er ook. We zoeken de chemin weer op en gaan richting La Coté St. Andre. Het pad ligt tegen de dalwand geplakt en we genieten van de uitzichten. Grote gele vlakken koolzaad voor de olie en benzine. We passeren een stel mooie kerken en kastelen. We naderen onze eindbestemming en Jan komt ons tegemoet. Hij brengt ons naar het centrum en op een terras bij les halles drinken we met Mathias en Wolfgang een grote pils. Dan naar ons acceuil jacquaire. Eten, schrijven, slapen. Er zijn 7 pelgrims, waaronder Wolfgang en Mathias.

P1020587P1020591P1020597P1020604

3-5-2013 La Coté St. Andre - Revel Tourdan 22km 265m

Om 9.15u vertrekken we vanuit Revel Tourdan. Regen. Een bord over Jongkind duidt aan, dat hij hier gewerkt heeft. Verrassend. De weg is mooi, net als de uitzichten. Vlakbij Faramans moeten we een omweg maken. Er is zoveel regen gevallen, dat de weg ondergelopen is. Een visclub is druk in de weer. Hun vijver is over aan het lopen en de uitgezette forellen ontsnappen. In Faramans drinken en eten we wat in een bar en vervolgen onze route. Regen en natte wegen. De volgende stop is in Pommes de Beaurepaire. We drinken er limonade in een bar. Midden op de vloer een hondendrol. De stop is kort. We bezoeken een kerk met mooie gebrandschilderde ramen. Om 16u zijn we in Revel Tourdan. We worden opgehaald en gaan naar ons hotel in Primarette. De maaltijd is onpelgrims, maar ik geniet er van.

P1020610P1020612P1020630P5030254

4-5-2013 Revel Tourdan - Clonas sur Vareze 27km

Na het ontbijt word ik afgezet in Revel. Ik vertrek om 8.40u en loop alleen. Jan heeft last van zijn knie en Martin word 5 km verder afgezet. Al snel loop ik door de velden. Binnen een uur passeer ik een Duits echtpaar. Even later zie ik Wolfgang. Ik besluit de noordelijke variant te nemen. Die is niet mooier, maar wel 5km korter. Ik loop en loop. De pad golft goed. Veel stenen en veel water. Ik haal Mathias in, hij mij en ik hem weer. In Assieu gaan we op zoek naar een bar en drinken koffie en een cola. Er stopt een Duitse fietspelgrim en we kletsen er een tijdje mee. Verder naar de A7 en met een brug erover. Via de buitenwijken van Auberives loop ik naar Clonas. Bij de kerk vind ik Jan weer. Hij heeft besloten om terug naar Nederland te gaan. Martin gaat terug naar Zwitserland, want hij is ziek. Het hotel is slecht, net als het eten. Schrijven en naar bed.

P1020631P1020640P1020642P1020646

5-5-2013 Clonas - St.Julien Moulin Molet 25km 725m

Een rare morgen. Jan en Martin gaan naar huis. Beiden was de weg hen teveel. Ik vertrek om 8.30u na een moeilijk afscheid. Ik voel me alleen en eenzaam. Als ik de deur achter me dichttrek, zitten er twee Zwitserse vrouwen te ontbijten. Al snel ben ik het dorp uit en loop over asfalt naar een spoorbrug. Dan naar de Rhône. Op de brug maak ik enkele foto's. Aan de overkant loop ik in Chavanaz. Ik heb dan 6km gewandeld. Via wat stadsparken kom ik bij de klim naar een chapelle. Het is een blubberpad van 900 meter met een stijgingspercentage van 10%. Boven een mooi uitzicht over Chavanaz en het Rhonedal.
Ik wandel tussen de druiven en de fruitbomen. Die staan volop in bloesem en het ruikt heerlijk. De wereld is leeg. Alle Fransen zijn op vakantie, lijkt het. Constant klimmen over asfalt en blubberpaden. Ik heb het idee, dat het niet opschiet. Het wordt warm en bij Bessey drink ik 2 glazen fris. Dan weer verder over dezelfde soort pad. Bij een beek stop ik en koel mijn voeten in het koude water. Heerlijk.
De laatste twee km voor Croix St.Glandine ervaar ik als zwaar. Bij het kruis enkele foto's, de rugzak af, wat drinken en verder. Nog 3km vooral dalen. Net na 14.30u strijk ik neer op het terras en neem een grote pils. Ik zoek mijn camping op. Douchen en wassen. Na een telefoontje van Wolfgang ga ik nog even naar het dorp om wat te drinken. Ik neem afscheid, want morgen zullen ze niet zo ver wandelen. Denken ze. Ik maak ook kennis met Anna en Olga. Ze slapen op dezelfde camping als ik. Even een pizza eten op het plein en dan naar de camping om te schrijven en te slapen. Op tijd naar bed, want ik ben moe.

P1020647P1020654P1020662P1020668

6-5-2013 St.Julien M.M. - Les Setoux 24km 665m

Een mobilhome alleen. Ik lees tot 21.30u en ga slapen. De meeste was is droog. De rest hang ik binnen op. Ik vergeet de verwarming en 's nachts word ik wakker van de kou. Om 6.30u gaat de wekker. Wassen, aankleden, 10 euro op tafel en weg. Ik vergeet bijna mijn waterfles. In de bar drink ik koffie met Anna en Olga, twee Zwitserse vrouwen uit Bellinzona. De voertaal is Duits en Italiaans. We reserveren voor dinsdag en woensdag. Na wat boodschappen op pad. Het is 8.30u. Eerst klimmen naar 700 meter en dan omlaag naar Bourg-Argental op 550 meter. Op de markt drinken we koffie en pinnen. Dan op pad naar Les Setoux. Telkens klimmen. De omgeving is prachtig. Tot 900 meter gaat het prima. Anna en Olga lopen achter me. Ik stop even om in een beek mijn voeten te koelen en een sinaasappel te eten. Verder naar Tracol. Ik loop Wolfgang en Mathias voorbij. Dan gaat het steil omhoog. Het valt niet mee. Mijn voeten branden. Ik ben blij, dat ik in Les Setoux ben. Wolfgang en Mathias strijken net voor me op het terras neer. Het bier smaakt prima. De hospitalero repareert mijn schoenen. De hakken zijn los. Ik schrijf mijn dagboek op het terras in de zon.
´s Avonds zit ik aan tafel met Wofgang, Mathis, Anna en Olga. Het eten 's avonds prima en gezellig. Met een prima gevoel duikel ik in bed.

P1020669P1020680P1020690P1020696

7-5-2013 Les Setoux - Tence 28km 555m

Om 6.45u uit bed. Ik ben weer helemaal fit. Om 7.30u eten, foto's maken en op pad. Het dorp uit en het bos in. Kilometers lang door het bos. Wat klimmen en dalen. Het gaat prima. Soms door een dorp, maar meestal door het bos. Dikwijls liggen er grote stenen op de weg. Bij een beek staat de chemin onder water. We moeten een stuk omlopen. Dan een stijgend bospad. Ik rust 10 minuten en eet en drink wat. Daarna gaat het klimmen weer beter. Bij een kruis uit 1870 ontmoet ik Wolfgang. Het gesprek gaat over de Frans-Duitse oorlog. Samen gaan we naar de bar in Monfaucon. Mathias is er na 20 minuten. Anna en Olga na bijna een uur. Tegen 14u - na een kerkbezoek - op pad naar Tence. De weg is prima en golft goed. Na 2u30 heb ik er mijn 11,6km op zitten. Ik drink een grote pils en wacht op Anna en Olga. We worden opgehaald en gaan naar onze slaapplek: een acceuil jacquaire op 3km van Tence. Onze gastouders verzorgen twee geestelijk gehandicapte vrouwen. Ook in Frankrijk hebben ze PGB´s. Het is een ferme buiten de stad. De ontvangst is prima, het eten heerlijk en het slapen ook.

P1020699P1020702P1020709P1020719

8-5-2013 Tence - St.Julien Capteuil 27km 715m

Net na 8u op pad. Het is fris, want Tence ligt op 1000m. De weg is mooi – dorpjes - langs weilanden - een beetje golvend. Na 1.40u ben ik in St. Jeuras. Koffie en cola en wachten op Anna en Olga. In een bar drinken we wat. Het lukt nog niet om het slapen voor donderdag te regelen.
Dan gaan we klimmen van 1050m naar 1300m. Bijna elk pad gaat omhoog. Bijna 3 uur om op de top te komen. Ik kijk uit op een vulkaanlandschap met kraters. Ik ben diep onder de indruk. Ik wacht 40 min. op Anna en Olga en samen beginnen we aan de afdaling. Anna belt naar Le Puy en we slapen in Le Puy in een klooster, vlakbij de kathedraal. Monedeyras is een dorp met huizen van 200 tot 400 jaar oud. Het ligt tegen een vulkaankegel. Op een kruising raak ik de weg kwijt. Een schelp zie ik niet. Wel de wit-rode markering van - denk ik - de GR65. Ik besluit die te volgen. Na een 2km stopt die en wat dan?
St.Julien ligt rechtsonder en ik besluit via een eigen route naar mijn einddoel te wandelen. Het eerste stuk gaat prima en het einddoel nadert. Bij een overstap naar een steen die middenin een beek ligt, gaat het mis. Ik glijd uit en lig op mijn buik op een steen tussen twee stroomversnellingen in. Op de knieën zitten lukt niet door de mosgroei. Ik gooi mijn stokken en fotocamera op het droge. Met mijn linkervoet ga ik op de beekbodem staan. Ik krijg houvast. Met mijn andere voet klim ik de droge kant op. Na een tijdje sta ik aan de overkant. Ik heb pijn en een natte voet en zit onder de modder en de alg. Even later zit ik in St.Julien op een terras. Ik tril nog na en besef, dat ik heel erg goed weggekomen ben.
Na een half uur komen Anna en Olga. Ik praat ze bij en we gaan naar ons slaapplek. Bij het douchen krijg ik beeld van de wonden en de blauwe plekken. Het valt niet mee. Ik heb pijn en ik slaap dan ook slecht die nacht.
Het eten is best lekker en na schrijven ga ik slapen. Morgen de laatste dag lopen.
P1020726P1020738P1020748P1020752

9-5-2013 St.Julien - Le Puy en Velay 19km 190m

Ik heb slecht geslapen door de pijn. De was wordt verzameld en na het ontbijt gaan we op pad. Eerst naar de kerk. Die is dicht. Dan maar naar het einddoel. Over mooie paden naar Eynac. De tijd heeft er stilgestaan. Verder naar L Boussie. Na een viaduct loop ik verkeerd. Wel een GR, maar geen chemin. Ik keer terug en ga de andere richting uit. 2km extra. Deze keer wel schelpen. In St.Germain drinken we koffie en eten een koek. Omhoog naar de Montjoie. Voor het eerst een blik op Le Puy. We nemen niet de verkorting, maar volgen de chemin. Eerst 2km langs een autoweg en dan langs een rivier de stad in. Het blijft duren. Dan ineens staan we bijna bij de kathedraal. Anna, Olga en ik drinken wat. Het zit er op. We zijn blij en tevreden.
In de kathedraal halen we een stempel. We kunnen pas om 16u in het klooster terecht en daarom gaan we eerst naar het station om onze treinkaartjes te kopen. Op de terugweg regent het hard. We gaan naar het klooster en douchen. We maken een korte rondwandeling en gaan naar het pelgrimshuis. Even van gedachten wisselen met andere pelgrims. Om 19u eten en daarna ga ik naar bed.

P1020758P1020761P1020768P1020774P1020784

10-5-2013 Le Puy - Etten-Leur

Om 6.15u zitten we al op het station. Om 6.46u vertrekt de trein naar Lyon. Om 9 uur zijn we in Lyon. Eerst gaan we koffie drinken en daarna ga ik Anna en Olga uitzwaaien. Met weemoed neem ik afscheid. Het waren twee leuke vrouwen en goede medepelgrims. Tegen 11u stap ik in de trein naar Brussel. Overstappen op de trein naar Essen. Daar halen Jan en Coby me op. Ik ga bij hen eten en daarna naar huis. Ik ben blij, dat ik weer thuis ben.