Bergen op Zoom, 21 november 2014

Om 7 uur ben ik bij Jan, om 8 uur zitten we in de trein en net na 8.30 uur zijn we in Bergen op Zoom. Tegen 9 uur vertrekken we bij het Markiezenhof voor de eerste etappe van streekpad de Brabantse wal. Het is fris en het is droog.
De eerste km’s gaan door Bergen op Zoom. Het is even wennen aan de beschrijving. Na korte tijd staan we aan de waterkant bij de Westerschelde. Soms is het uitkijken voor de gladheid. Daarna gaan we over een dijk tussen het water met veel riet en vogels.
Via de haven en Sabic komen we in Halsteren. Bij de bakker chocomel en worstenbrood. Ik heb een dikke blaar.
Na Halsteren komen we via Lepelstraat en Klutsdorp in Steenbergen. Met de bus terug naar Etten-Leur en dan weer naar huis.
Na een koffie in bad en tevreden terugkijkend op een mooie dag.
P1040669P1040672P1040674P1040676

Steenbergen, 29 november 2014

Om 7.30uur vertrek ik naar afrit 25 bij Wouw en daar tref ik Jan. We rijden naar Steenbergen, parkeren de auto en starten met de tweede dag van het Brabantse-Wal-pad. Net na 8.30u gaan we op pad.
Na 5minuten komen we langs een bakker en daar drinken we koffie. Langs de kerken en de markt en de vestingwerken verlaten we Steenbergen. De volgende plaats is Welberg. Langs lange dijken gaan we naar Moerstraten. De mist verdwijnt en een flauw zonnetje piept door de wolken. Het is nu aangenaam om te lopen.

In Moerstraten drinken we bij de bakker koffie met een Zwarte Pieten bol. We verlaten deze wereldstad en gaan verder naar Wouw. Dan Wouw weer uit richting Heerle. Leuk om er weer een keer te komen. In een langgevelboerderij drinken we nog een koffie.
Wouw van deze kant benaderen is schitterend. Via de molen en langs een pad langs het spoor gaan we weer naar de auto. Jan brengt me naar Steenbergen en daar gaat ieder zijns weegs.
Even langs mijn zus en dan naar Breda. Een prima wandeldag.

Wouw, 10 januari 2015
Om 7uur ben ik bij Jan. Met twee auto’s rijden we naar Putte en terug naar Wouw met auto 2. Vandaag lopen we etappe 3 van het Brabantse walpad. Net na 8.15u kunnen we vertrekken voor onze 29km. Hopelijk met goed wandelweer.
Het waait hard en we moeten knokken om tegen de wind op te boksen. Na een uur zijn we in Wouwse Plantage en hopen we op koffie. Bij een benzinestation is er koffie en de eigenaar trakteert op taart voor zijn verjaardag. Wandelen is toch een feest!!!! Verder richting Huijbergen. Op een boom eten we onze boterhammen. Door heel veel bos richting Ossendrecht. Bij een grenspad is het nat en schuiven we regelmatig uit.
Na een tijd komen we op de heide. Die is leeg en open. Maar toch indrukwekkend.
Onze poncho’s hebben we aan, want het regent wat. Na de hei komt het bos en 4km voor het einde een koffiestop.
Als we daar vertrekken, regent het hard. Tegen dat we bij de auto zijn, zijn we kledder. Vlug naar huis voor koffie en warmte.
Een wandeldag boven verwachting.
P1040772P1040780P1040784

Hoogerheide, 8 maart 2015
Om 7 uur ben ik bij Jan. Eerst een auto wegzetten in Hoogerheide en dan naar Putte voor 22km wandelen van het Brabantse walpad. Het weer is nog fris, maar het zal 17 graden worden.
Om 7.45u vertrekken we in de Grensstraat in Putte. De bocht om en aan het eind van het dorp linksaf; het bos in. De los-van-het-schip-staande kerk is gefotografeerd. Na een aantal km’s bos komen we in open gebied. Er ontbreken soms geel-rode schildjes en dat maakt het niet gemakkelijk. GPS helpt soms. Dan komen we in de buurt van Ossendrecht. Ook hier is het even zoeken. We maken een foto bij zuster Adolphine. Koffie is alleen te krijgen bij de benzinepomp. Alle café’s zijn dicht.
Na Ossendrecht gaan we de polder in. We lopen langs een oude grenssteen. Van het Calfven naar de Schenkeldijk. Langzaam komt het eind van vandaag in zicht. Naar rechts de polder uit en aan het eind van de weg staan we bij de auto van Jan. We rijden naar Putte en Jan zet me bij de Captur af. Die start niet, want ik heb mijn licht aan laten staan. Enkele telefoontjes later en 40 minuten komt Renault Route Service. Om 14.30u ben ik weer thuis.
Toch een schitterende wandeling vandaag.
P1040903P1040906P1040911P1040912

Hoogerheide, 15 maart 2015
Om 7.30 uur ben ik bij Jan en we vertrekken snel naar Hoogerheide. Vandaag lopen we de laatste etappe van het Brabantsewalpad. Na 18km staan we weer bij het startpunt van ons streekpad; het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Het is ongeveer droog en fris.
Via een houtwal lopen we Hoogerheide uit richting Woensdrecht. We lopen langs een uitzichtpunt, een tank, een oorlogsmonument en een wielerkoers. In Non plus ultra eten en drinken we wat. Onder de A58 door, via de polder naar de Mattemburgh, de Blaffert en Hildernisse. Dan richting Kraayenberg. Tenslotte komen we bij de rand van Bergen op Zoom. Onderweg ontmoeten we een vrouw die helemaal gelukkig is met haar hardloopprestaties. Langs de Bergse plaat en Kijk in de Pot komen we weer bij de start.
Op de markt eten en drinken we wat en gaan dan naar huis. Het is een goede dag geweest. Een streekpad ten einde en de nieuwe camera van Jan geprobeerd.