Floris V pad: dwars door Holland en de Middeleeuwen

Bergen op Zoom, 18-5-2012

Om 8 uur ’s morgens ben ik bij Jan en na een kop thee vertrekken we naar Stayokay Bergen Dat is de start van etappe 1 van het Floris V pad. We gaan gelijk het bos in en Bergen op Zoom zien we pas als het ruim achter ons ligt. De nieuwe A4 zorgt voor wat omleidingen en wat extra hekjes en zoekmomenten. Na puzzelen lossen de problemen zich altijd wel op. Via het Halsters laag komen we bij een boerderijcamping. Daar krijgen we koffie en een heerlijke stoel om te lunchen.

Na de lunch gaan we langs de Dassenplassen door Oudland naar Welberg. Langs Stella Maris naar Steenbergen. Bij een restaurant neemt Jan een boerenomelet en ik een appeltaart. Verder langs de haven van Steenbergen. De weg naar het fort is geblokkeerd en via de Schansdijk gaan we naar De Heen. Collega Jack is niet thuis. De terugreis gaat niet soepel. Eerst een tijd wachten en dan een lift naar Steenbergen. Coby is niet te bereiken en met de bus naar BoZ NS. Daar pikt Coby ons op. Ik word afgezet bij de start en dan weer naar huis. Ik had last van mijn lies.

P1010187P1010190P1010193P1010194

De Heen, 24-8-2012

Om 7.30u vertrekken we op Moeskes 1met 2 auto's. Eerst rijden we met twee auto's naar Willemstad en met een auto naar De Heen. Daar begint onze wandeling.
Na een heel eind door de polder komen we bij een jachthaven en een sluis. Na wat foto's en een rust gaan we verder naar Dinteloord. Daar drinken we een koffie. We steken de Dintel over en gaan de polder weer in. Via fort Oranje komen we bij Fort De Hel. Hier ben ik
geweest met het kernteam van Z&W. Na een witbier gaan we tussen uien en selderij door naar Willemstad. We nemen de auto uit Helwijk mee en parkeren vlakbij het ravelijn. We lopen ze af en voltooien het traject van vandaag.
Na een vissoep en een glas wijn halen we de auto in De Heen weer op en gaan weer naar huis.
Tegen 17.30u ben ik weer thuis.

DSCN0180DSCN0182DSCN0184DSCN0187DSCN0192DSCN0194

Willemstad, 4-1-2013

Het werd weer eens tijd om een etappe te wandelen van het FlorisV pad. Omdat het OV niet zo denderend is, besluiten Jan en ik van Numansdorp naar Dordrecht te wandelen. Het stuk van Willemstad naar Numansdorp doen we later. Coby zet ons om half negen af in Numansdorp. We vinden gelijk een rood-wit plaatje en gaan op pad. Het motregent en het is fris. Verre van aangenaam.  Na een klein uur komen we tot ontdekking, dat we naar Willemstad aan het wandelen zijn. Het is nat op het pad. En glad. Regelmatig glijden we uit en moeten we een grote omweg maken, omdat de pad onder water staat. We besluiten om door te wandelen naar Willemstad. Na een stop bij de Volkeraksluizen, komen we aan in Willemstad. Met het OV gaan we via Gastel naar het station in Roosendaal en dan met de trein naar huis. Ondanks de korte route kijken we met plezier terug op deze dag.

P1020002P1020007P1020008P1020014

Numansdorp, 30-10-2018

Ik ben al op tijd wakker. Altijd spannend zo’n 3-daagse wandeling. Om 8 uur bij Jan en Coby. Tegen half 9 op pad. Onderweg is het druk en is er een ongeluk gebeurd. Net na half 10 staan we onder een luifel in Numansdorp. We kleden ons op regen, pakken de rugzakken in en gaan op pad naar Schuring. Het regent licht. Na Schuring op weg naar Strijensas. We lopen over oude dijken en langs water. Veel vogels te zien.
Na een 3 uur komen we in Strijensas. Eerst een mooie boerderij en een alleraardigst bruggetje. Dan op zoek naar koffie. In de Batterij eet ik een tonijnsalade. En drink er een glas witte wijn bij. Het smaakt prima.
Na een ruime stop weer op pad. We lopen over dijken tussen de schapen. Na een 8km komen we bij de Wacht. Tien huizen tegen een dijk. Het gaat weer regenen. Over de dijk naar ’s Gravendeel. We lopen de plaats binnen. We zijn nat en koud. Het is goed geweest. 24km in wisselend weer.
We nemen de bus naar Dordrecht CS. De betaalautomaat is kapot en de rit is gratis.

Bij het station bel ik onze gastvrouw. We zijn welkom. Net na 5 uur zijn we er. Een hartelijke ontvangt met koffie en koek. Dan douchen en wat gaan eten. Vandaag een frietje met een snack. Om half 9 zijn we weer bij ons slaapadres. Nog een bak koffie en dan naar bed.

Hopelijk morgen beter weer.

Dordrecht, 31-10-2018

Om 7.45u ontbijt. Het smaakt prima. Een klein uurtje later op pad. De zon schijnt als we de deur uitgaan. Eerst naar de bus om weer op de route te komen. Bus 4 brengt ons naar de Merwedebrug. Verder ging die niet. We gaan naar de route toe. Over de Merwedebrug naar Papendrecht en dan nog een heel stuk oostwaarts. Een klein uur verder staan we op de LAW bij de Baanhoek.

Dan richting A15 en Betuwelijn. Een brug brengt ons in het groene hart. De stad is verdwenen. Langs smalle stroken weide en langs statige boerderijen komen we bij het Alblasbos in de Hoekse waard. We drinken koffie met een koek in een natuurcentrum. Ik een amandelbroodje en Jan betonkoek. Zijn maag is uren gevuld.Jan mag tijdschriften uitzoeken en verzamelt 5 kilo. In een papieren tas moeten die mee.

Na de koffie weer verder. Na een N-weg-oversteek komen we in een weiland en moeten telkens naar een volgend hek. Totdat er geen brug meer is. Terug? Nee, dat niet. Elke keer naar een volgende wei. Poort open, poort dicht en verder. Na een tijd kunnen we naar de route toe. Langs de stallen en het woonhuis. Niemand te zien. Op de weg naar links en na een km staan we weer op de route.

De route naar Kortland is schitterend. Een deel over km’s graspad tussen de wilgenbomen. Links en rechts een sloot. Een feest om te lopen. Na Kortland nog zo’n pad. Ik word verwend. Als we een schapendijk opgaan, komen we steeds dichter bij de molens van Kinderdijk.

Als we over de brug over het fietspad langs de molens, wordt het druk. Chinezen en Amerikanen lopen in groepen langs de molens. Wel leuk als ze van zover naar onze molens komen kijken. Aan het eind is een café. Daar drinken we wat en maken foto’s.

We kunnen om half 6 terecht op ons slaapplek. Net na 5 uur op pad. Lekdijk, grasdijk, wilgendijk. Tot slot linksaf naar ons slaapadres in Nieuw-Lekkerland. Het Chinees restaurant is open en we reserveren voor over een uur. Dan naar ons gastadres. We kunnen gelijk naar onze kamer en gaan douchen. We hebben honger en gaan eten. Lekker.

Daarna naar ons gastadres. Gelijk naar de kamer en na wat tv en kletsen naar bed. Morgen weer een dag.

Nieuw-Lekkerland, 1-11-2018

Om 8 uur zitten we aan het ontbijt. Van een opvallende pot maak ik een foto. Het afrekenen is vreemd. De prijs voor een overnachting is normaal gesproken 19 euro. Onze gastheer vraagt 22,50 euro. Toeristenbelasting is de reden. Op het internet is dat niet te vinden. Vreemd.
Jan laat zijn tijdschriftentas achter.

We lopen door het dorp naar de route, gaan linksaf en lopen weer op een tiendweg. Een pad tussen twee rijen wilgen en twee brede vaarten. Eerst naar Streefkerk en dan naar Groot-Ammers. De Lekdijk blijft in het zicht. Af en toe passeren we een molen. Bij de rivier staat een lange rij auto’s om met de pont de Lek over te steken. Achter de dijk soms oude boerderijen.

In Groot-Ammers een ruime stop. Lekker lunchen en wat drinken. Dan naar de Lekdijk. We volgen een heel eind een graspad over de dijk. Regelmatig een overstap om de spieren soepel te houden. Na een tijd van de dijk af. De straat heet Liesveld, net als het ooievaarsdorp dat we op gaan zoeken. Onderweg een kievit in de wei. Het ooievaarsdorp is een kinderboerderij geworden. Er zijn te veel ooievaars om beschermd te worden.

We vervolgen onze weg en komen in Nieuwpoort. Niet in België maar in Nederland. Mooie huizen, een schitterend stadhuis. Kortom: een plaatje. We verlaten Nieuwpoort en gaan richting Schoonhoven. Ook wij met de pont mee. Op de pont raak ik in gesprek met Susana, een Nederlandse vrouw met een Portugese moeder.

Als we de pont afgaan, loopt Susana met ons mee naar het zilvermuseum. Ze is een uitstekende gids en laat ons de mooie panden van Schoonhoven zien. Bij het zilvermuseum nemen we afscheid. We gaan naar binnen om de rijkdom van vroeger tijden te bewonderen.

Net na half 5 wordt het tijd om huiswaarts te keren. Eerst de bus naar Rotterdam, de bus naar Beurs, de tram naar Centraal, de trein naar Breda en Etten-Leur en de benenwagen naar Moeskes 1. Vliegtuig en fiets ontbreken nog in de transportrij.

Coby heeft heerlijk gekookt en ik mag aanschuiven. Een feestelijke afsluiting van 3 mooie dagen.

25-10 Schoonhoven – Oudewater 16km

Om 8 uur ben ik bij Jan Kiewit. Instappen en op weg naar Schoonhoven. Daar zijn we dan net na 9 uur. De auto parkeren en dan op pad. De hemel is grijs en het is 13 graden.

Al snel lopen we langs de Vlist, een schitterend riviertje. De weg is smal. Als er een auto voorbij wil, moeten we de berm in. We lopen langs mooie molens en oude boerderijen. Na het dorp Vlist krijgen we zin in koffie. Die vinden we in een kaasboerderij. Eerst 2 koffie en dan een stukje kaas. Dan weer verder.

Net voor Haastrecht slaan we naar rechts. De weg wordt een tiendpad, een graspad tussen 2 sloten. Na wat km’s gaan we linksaf en steken met een ophaalbrug de rivier over. Gelijk na rechts. Over een graspad lopen we tussen de rivier en de bebouwing naar Oudewater. Vlakbij de kerk verlaten we de Ijsel en gaan de stad in. Schitterende panden en smalle straten. Erg mooi.

In een restaurant eten we een soep en gaan op zoek naar de bus. Ik kan mijn OV-kaart niet vinden. Jan heeft er 2. Na een 5 minuten komt de bus die ons naar Schoonhoven brengt.

De terugweg duurt 2x zo lang als de heenweg, want er zijn veel files. Ik zet Jan af en kijk tevreden terug op een mooie dag.

P1040333-squashedP1040336-squashedP1040337-squashedP1040339-squashedP1040343-squashedP1040346-squashedP1040345-squashedP1040348-squashed